Art.1. Concursurile scolare
au ca obiectiv general promovarea ideilor de competitie si performanta
a studiului la disciplinele prevazute în curriculumul scolar si se
adreseaza elevilor cu aptitudini, înclinatii si interese deosebite
pentru domeniile stiintelor, tehnicii, meseriilor, artelor, civic, sportiv,
interdisciplinar etc.
Art. 2. Concursurile scolare
promoveaza valori culturale si etice fundamentale, precum si fair-playul
competitional. În vederea aprofundarii si extinderii curriculare
pot fi elaborate programe de studiu complementare, teme de concurs, de
cercetare si bibliografii specifice.
II. Etapele concursurilor
Art. 3. Concursurile
scolare se desfasoara la nivelul urmatoarelor etape: pe scoala, locala
(comuna, oras, sector), judet/municipiul Bucuresti, nationala.
Art. 4. Selectia participantilor
la concursuri scolare se face pe baza rezultatelor obtinute la fazele anterioare,
cu exceptia fazei pe scoala, la care participarea se realizeaza pe
baza optiunii elevului sau/si la recomandarea profesorului.
Art. 5. Graficul de desfasurare
a fazelor concursurilor scolare se stabileste de catre DGIP din MEC, în
functie de specificul fiecarei discipline de studiu.
III.Responsabilitati si atributii
Art. 6. De organizarea si
desfasurarea concursurilor scolare raspund unitatile de învatamânt,
inspectoratele scolare si directorii DGIP din MEC, initiatorul acestei
competitii. În organizarea si desfasurarea concursurilor, acestea
pot colabora cu societati si institutii stiintifice, culturale, cu organizatii
nonguvernamentale, autoritati locale, cu persoane juridice sau fizice care
sunt interesate în a sponsoriza aceste activitati, în conditiile
prezentului regulament.
Art. 7 Pentru coordonarea
concursurilor scolare se constituie, la nivelul Ministerului Educatiei
si Cercetarii, Comisia Nationala de Coordonare, având urmatoarea
componenta:
- presedinte: directorul
general al D.G.I.P din M.E.C;
- vicepresedinti:
directorii generali adjuncti ai Directiei Generale pentru Învatamânt
Preuniversitar, directorul SNEE
- secretar: un inspector
de specialitate din D.G.I.P.;
- membri: inspectori de
specialitate ai D.G.I.P., din Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Comisia Nationala de Coordonare
se aproba de secretarul de stat.
Art. 8.Comisia Nationala
de Coordonare stabileste numarul participantilor pentru fiecare disciplina
si judet, pentru toate tipurile de concurs.
Art. 9. Pentru
fiecare disciplina din concurs sunt stabilite Comisii centrale de organizare
si evaluare care au urmatoarea structura:
- presedinte: un cadru
didactic universitar de prestigiu;
- vicepresedinte:
inspectorul de specialitate din M.E.C. sau un cadru didactic de prestigiu,
cu specialitatea respectiva;
- vicepresedinti pentru
subcomisii: cadre didactice universitare, inspectori de specialitate sau
cadre didactice din învatamântul preuniversitar;
- secretar: un inspector
scolar de specialitate sau un profesor din învatamântul preuniversitar;
- membri: cadre didactice
cu rezultate deosebite obtinute în pregatirea elevilor performanti,
inspectori ai SNEE, precum si profesori a caror competenta profesionala
si tinuta morala sunt recunoscute.
Comisiile centrale pe specialitati
sunt aprobate de secretarul de stat. În cazuri speciale se pot numi
si presedinti de onoare ai concursurilor scolare.
Art. 10. La nivelul inspectoratelor
scolare sunt numite, de asemenea, comisii de organizare si evaluare pentru
celelalte etape de concurs. Membrii comisiilor de organizare si evaluare
raspund de corectitudinea desfasurarii concursului si a evaluarii probelor.
Comisiile au obligatia de
a înainta comisiei de la etapa imediat superioara, în termen
de cel mult 10 zile de la data concursului, situatiile statistice si tabelele
cu elevii calificati pentru urmatoarea etapa a concursului.
Art.11. Comisia de
organizare si evaluare pentru etapa pe scoala, numita prin decizia conducatorului
unitatii, cuprinde 2-4 profesori pentru fiecare disciplina de învatamânt
si un secretar. Calitatea de presedinte revine directorului unitatii de
învatamânt.
Art. 12. Comisia
pentru etapa locala este avizata de catre inspectorul scolar de specialitate
si are aceeasi structura ca si comisia pentru etapa pe scoala. In comisie
sunt cooptati profesori cu rezultate deosebite în activitatea profesionala,
numarul acestora fiind proportional cu numarul elevilor participanti.
Calitatea de presedinte revine inspectorului scolar de specialitate judetean/municipiul
Bucuresti, iar cea de vicepresedinte profesorilor metodisti numiti de inspectoratul
scolar.
Art. 13. Comisia judeteana
(a municipiului Bucuresti) are structura asemanatoare cu cea a comisiilor
pentru etapa locala si este propusa de inspectorul de specialitate si aprobata
de catre inspectorul scolar general. În comisii pot fi
cooptate, acolo unde este posibil, cadre didactice universitare. Inspectorul
scolar general adjunct este presedintele comisiei judetene/municipale
Bucuresti,
iar inspectorul de specialitate este vicepresedinte la comisia disciplinei
de care raspunde.
Art. 14. Comisiilor
centrale le revine responsabilitatea elaborarii subiectelor de concurs
la etapele judeteana si nationala.
Art. 15. Comisiile
centrale de specialitate vor analiza si vor hotarî, în fiecare
an scolar, continutul bibliografiei minimale pentru concurs. Aceasta va
fi publicata cu minimum trei luni înaintea desfasurarii concursurilor.
Art. 16. Rezultatele
concursurilor si concluziile comisiilor, la fazele judeteana/municipala
Bucuresti si nationala, vor fi date publicitatii.
Art.17. Elevii participanti
care sustin concursul în alta localitate decât cea în
care domiciliaza vor fi însotiti de un cadru didactic de specialitate.
Cadrul didactic însotitor asigura supravegherea si îndrumarea
corespunzatoare a elevilor.
IV.Atributiile membrilor
comisiilor centrale de organizare si evaluare
Art. 18. Presedintele
Comisiei centrale are urmatoarele atributii:
- raspunde de corectitudinea
desfasurarii concursului si a evaluarii probelor de concurs;
- numeste vicepresedintii
pe subcomisii, în urma consultarii cu vicepresedintele Comisiei centrale
de organizare si evaluare;
- stabileste, împreuna
cu vicepresedintele comisiei, în urma analizei declaratiilor scrise,
mentionate la art.40, componenta subcomisiilor;
- coordoneaza activitatea
de evaluare a lucrarilor din subcomisii; din aceste subcomisii fac parte
si inspectori ai SNEE.
- stabileste, împreuna
cu vicepresedintele si secretarul comisiei, salile destinate activitatii
de evaluare;
- decide, dupa consultarea
cu vicepresedintele Comisiei centrale de organizare si evaluare si
cu vicepresedintii de subcomisii, cu privire la tehnicile de evaluare,
menite sa asigure calitatea si corectitudinea aprecierii si notarii lucrarilor;
- numeste, în subcomisii,
dupa caz, 1 – 2 profesori pentru evaluarea lucrarilor elaborate în
alta limba decât limba româna;
- numeste, dupa consultarea
cu vicepresedintele Comisiei centrale si vicepresedintii de subcomisii,
membrii subcomisiilor pentru reevaluarea lucrarilor contestate;
- distribuie lucrarile contestate
subcomisiilor de reevaluare si avizeaza, pentru afisare, rezultatele
finale;
- avizeaza listele cu premii
si mentiuni;
- semneaza diplomele de
premiere precum si documentele de analiza si datele statistice;
Art. 19. Vicepresedintele
Comisiei centrale de organizare si evaluare are urmatoarele atributii:
-stabileste calendarul concursurilor;
-propune Comisiei
Nationale de coordonare spre avizare, membrii Comisiei centrale de organizare
si evaluare;
-propune numarul participantilor,
pe judete, la faza nationala, pe ani de studiu si discipline de învatamânt;
-verifica situatiile
statistice si evidenta participantilor calificati pentru etapa nationala,
primite de la comisiile judetene de organizare si evaluare a concursurilor
scolare pe discipline;
-centralizeaza datele statistice
si le expediaza la inspectoratul scolar organizator pentru asigurarea
conditiilor de cazare si masa;
- monitorizeaza organizarea
si desfasurarea concursului scolar pe toata durata sa;
-asigura cadrul organizatoric
al desfasurarii fazei nationale a concursului;
-colaboreaza cu organizatorii
etapelor anterioare etapei nationale (inspectorii de specialitate
din ISJ/ISMB) si cu inspectoratul scolar care realizeaza etapa nationala;
-solicita, DGBF din
MEC, asigurarea si virarea fondurilor necesare organizarii concursului;
- preia documentele
de evidenta si statistice destinate M.E.C ;
- stabileste graficul depunerii
contestatiilor.
Art. 20. Vicepresedintii
subcomisiilor au urmatoarele atributii:
- monitorizeaza activitatea
de evaluare prestata de profesorii din subcomisii;
-verifica si avizeaza calitatea
evaluarii lucrarilor ce impun departajare sau sunt propuse pentru
acordarea premiilor speciale;
-verifica si avizeaza corectitudinea
calculului mediilor pe lucrarile scrise, pe bareme, a completarii
acestora, ierarhia participantilor si convertirea punctajului final în
note finale;
Art. 21. Secretarul
Comisiei centrale de organizare si evaluare are urmatoarele atributii:
- stabileste lista necesarului
de materiale consumabile pentru probele scrise, evaluare si evidenta si
le gestioneaza pe toata durata concursului;
- instruieste profesorii
asistenti pe sali privitor la atributiile ce le revin în timpul desfasurarii
probelor de concurs;
-distribuie colile speciale,
pe sali, pentru desfasurarea concursului;
-participa la distribuirea
subiectelor, alaturi de presedintele comisiei;
-realizeaza listele cu participantii
pe sali, pentru sustinerea probelor scrise;
-elaboreaza si multiplica
imprimatele – borderouri;
- participa la deschiderea
lucrarilor si la ierarhizarea participantilor;
- participa la realizarea
clasamentului final;
- raspunde de completarea
diplomelor pentru premii/mentiuni;
- preda lucrarile si documentele
aferente, spre pastrare, în arhiva scolii, prin proces-verbal,
unui reprezentant din conducerea scolii în care se desfasoara concursul;
-asigura introducerea în
calculator a rezultatelor concursului scolar;
-asigura afisarea rezultatelor
concursului scolar înainte si dupa contestatii;
-înregistreaza,
pe suport magnetic, pentru inspectoratele scolare si MEC, subiectele
si rezultatele concursului;
-însoteste presedintele
comisiei în timpul verificarii identitatii elevilor participanti
si al semnarii lucrarilor;
-multiplica baremele aprobate
de presedintele comisiei si le afiseaza înainte de epuizarea timpului
destinat probei scrise;
- primeste si înregistreaza
contestatiile depuse de elevi în termenul stabilit de comisie.
Art. 22. Membrii
Comisiei centrale de organizare si evaluare au urmatoarele atributii:
-evalueaza lucrarile repartizate
de presedintele Comisiei centrale de evaluare si organizare în conformitate
cu baremul si normele deontologiei profesionale;
-completeaza corect borderourile
de evaluare;
-reevalueaza lucrarile contestate
(daca sunt desemnati de presedintele Comisiei centrale de organizare
si evaluare).
Atributiile mentionate pentru
membrii Comisiei centrale de organizare si evaluare sunt valabile si pentru
membrii comisiilor etapelor anterioare acesteia.
V. Probele de concurs
Art. 23. Probele de concurs
pot fi: scrise, orale si practice. Structura probelor de concurs se stabileste
de catre membrii Comisiei centrale.
Art. 24. Lucrarile
la probele scrise si practice si documentele de evidenta specifice concursului
scolar se predau, cu proces-verbal, de secretarul comisiei
unui reprezentant din conducerea scolii unde se desfasoara concursul si
se pastreaza cel putin un an în arhiva unitatii scolare în
care s-a desfasurat etapa respectiva.
Art. 25. Pentru toate
tipurile de concurs, subiectele pentru fazele pe scoala si locala sunt
stabilite de catre comisie, dintr-o lista de variante, cu minimum 45 de
minute înainte de sustinerea probelor.
Art. 26. Timpul de
lucru pentru probele de concurs se stabileste de catre comisiile de organizare
si evaluare ale concursurilor, în raport cu specificul subiectului
, cu particularitatile de vârsta ale participantilor si cu forma
de concurs, fara a depasi 3 ore.
Art. 27. Proba teoretica
scrisa la concursurile pe meserii este alcatuita din 5 cerinte cu grad
progresiv de dificultate.
Art. 28. În
alcatuirea tuturor probelor se vor avea în vedere cerinte care
sa sa permita valorificarea creatoare cunostintelor dobândite de
elevi, precum si a capacitatilor de analiza, de sinteza, de
evaluare de solutionare si de utilizare a cunostiintelor dobândite.
De asemenea, se va pune în valoare spiritul de inovatie si de creatie
al participantilor.
Art. 29. Concursul
de selectie a referatelor alcatuite pe baza temelor de cercetare propuse,
se desfasoara sub forma unei sesiuni de comunicari si referate sustinute
public.
Art. 30. Sesiunea
de comunicari se desfasoara în aceleasi perioade cu celelalte
concursuri. Selectia comunicarilor si referatelor se realizeaza la etapa
judeteana, care se desfasoara cu una-doua luni înainte de sesiunea
nationala.
VI.Metodologia desfasurarii
fazei nationale a concursurilor scolare
Art. 31. În dimineata
zilei în care se desfasoara proba teoretica scrisa sau proba practica
scrisa, Comisia centrala de organizare si evaluare asigura multiplicarea
subiectelor si pastrarea secretului acestora.
Art. 32. Totodata,
vor fi desemnati si instruiti profesorii asistenti pe sali. Specialitatea
profesorilor asistenti trebuie sa fie alta decât cea care priveste
continutul probelor. Profesorii asistenti vor da o declaratie scrisa din
care sa rezulte ca nu au rude sau elevi în salile la care supravegheaza.
Art. 33. Profesorii
asistenti instruiesc elevii participanti privitor la atributiile si comportarea
lor în timpul probelor.
Art. 34. Elevilor
li se înmâneaza foile de concurs speciale care asigura caracterul
secret al identitatii participantului. Profesorii asistenti verifica identitatea
participantului pe baza actului de identitate si a listei de participare
la concurs. Presedintele verifica numele si prenumele de pe fiecare lucrare,
precum si identitatea candidatului. Dupa verificare, presedintele semneaza
si aplica, pe coltul îndoit al lucrarii, stampila scolii unde se
desfasoara concursul.
Art. 35. Dupa terminarea
timpului afectat concursului, care se marcheaza pe tabla, profesorii asistenti
primesc lucrarile si verifica numarul de pagini, care se trec în
borderou.
Art. 36. Presedintele
sau vicepresedintii subcomisiilor si secretarul comisiei primesc seturile
de lucrari pe sali, le numeroteaza si le repartizeaza spre evaluare echipelor
formate din doi profesori. La evaluare, greselile sunt subliniate de catre
evaluatori folosind culori diferite, fara a se interveni în textul
lucrarii. Profesorii evaluatori completeaza borderourile de notare, alcatuite
pe baza baremurilor. Punctajul final al subiectului sau al lucrarii se
obtine prin medie aritmetica, cu doua zecimale, fara rotunjiri, constituita
din punctajul acordat de cei doi profesori.
Art. 37. În
situatia în care punctajele acordate unuia dintre subiecte sau
lucrarii în ansamblu, de catre cei doi profesori, difera cu mai mult
de 10 puncte, în cazul notarii cu maximum 100 de puncte, se procedeaza
la reevaluarea subiectului de catre un al treilea corector. Punctajul acordat
de al treilea corector intra în calculul aritmetic al notei finale.
Art. 38. Punctajul
final al lucrarii este media aritmetica, fara rotunjiri, a punctajelor
acordate pentru fiecare subiect în parte.
Art. 39. Elevii apartinând
minoritatilor nationale, care au studiat disciplina din concurs în
alta limba decât limba româna pot sa redacteze, la cerere,
lucrarea în limba lor materna.
Art. 40. Nu pot fi
propunatori de subiecte presedintii, vicepresedintii si secretarii comisiilor
daca au rude sau elevi în concurs. De asemenea, nu pot fi propunatori
de subiecte sau evaluatori, cadrele didactice care, la clasa/clasele sau
disciplina/disciplinele respective au rude sau elevi în
concurs. Membrii comisiei vor da o declaratie scrisa în acest
sens.
Art. 41. Pentru concursurile
scolare, la care exista etapa internationala, se organizeaza o proba de
baraj, în conformitate cu cerintele concursurilor internationale
la care vor participa.
VII. Definitivarea rezultatelor
Art. 42. Rezultatele probelor
sunt apreciate, de regula, prin puncte de la 100 la 0, dupa baremele
alcatuite de comisie.
Art. 43. Ierarhia,
înainte de contestatie, se stabileste în ordinea descrescatoare
a punctelor obtinute.
Art. 44. Elevii participanti
pot contesta numai punctajul initial al propriei lucrari scrise.
Contestatiile sunt depuse în termen de cel mult 6 ore de la afisare,
la secretariatul comisiilor, termenul de analiza si raspuns fiind de cel
mult 24 ore de la depunerea contestatiilor.
Art. 45. Pentru rezolvarea
contestatiilor, la toate fazele de concurs, presedintele numeste
o subcomisie pentru fiecare disciplina/an de studiu alcatuita din 2-4 cadre
didactice, altele decât cele care au evaluat initial. Hotarârile
subcomisiilor de contestatii, certificate de presedintele comisiei,
sunt definitive. Dupa rezolvarea contestatiilor se stabileste clasamentul
final pentru premiere, care se afiseaza.
Art. 46. La probele
orale, precum si la probele practice, nu se aproba contestatii.
VIII. Premierea
Art. 47. La etapa nationala
ierarhia premiatilor se stabileste în ordinea descrescatoare a punctelor
obtinute. Pentru premiile I, II si III se acorda cinci locuri pentru fiecare
disciplina, pe an de studiu în concurs, la care participa cel
putin 75 de elevi. În cazul în care sunt sub 75 de participanti
se acorda trei locuri pentru premiile I, II si III.
De asemenea, numarul mentiunilor
poate fi de pâna la 25% din totalul participantilor la concursul
pe disciplina/domeniul de învatamânt. Se pot acorda si premii
speciale.
Art. 48. Premiile
speciale se acorda pe baza unor criterii ce vor fi comunicate înainte
de concurs. Câstigatorii acestor premii speciale se stabilesc
de comisiile de organizare si evaluare a concursurilor scolare.
Art. 49. Drepturile
elevilor si ale personalului didactic participant la concursurile scolare,
celelalte cheltuieli privind organizarea si desfasurarea concursurilor
scolare se acorda în conformitate cu normele legale în vigoare.
Art. 50. În
afara premiilor acordate în concurs, elevii premiati pot beneficia
de excursii si tabere scolare gratuite.
IX. Dispozitii
finale si tranzitorii
Art. 51. Materialele
consumabile, incluse în logistica concursului scolar si necesare
pentru probele scrise, evaluare si evidente se asigura de catre inspectoratul
scolar al judetului organizator.
Art. 52. Inspectorii
de specialitate din M.E.C., vicepresedinti ai Comisiilor centrale
, vor elabora, în scris, precizari privind organizarea si desfasurarea
concursurilor nationale pe discipline, în spiritul si limitele prezentului
regulament.
Art. 53. Prezentul
regulament intra în vigoare de la data aprobarii lui prin ordin al
ministrului.